måndag 14 oktober 2013

Fotografera mera

Nuförtiden när jag pendlar 10 mil om dagen så har lusten att åka ut spontant och leta ödehus minskat. Annat var det förr då vi bodde i Västerbotten. Då kunde jag dra ut tidigt på morgonen och komma hem sent med kanske 50 mil bakom mig. Jag behöver verkligen sköta min kreativa sida för att må bra. Inte bara jobba och snickra. Tyvärr är jag lite dålig på att prioritera rätt. Men i dag var jag ledig och det som fick mig ut på vägarna och leta var fotobrus.se en blog där det är ute och åks väldigt mycket med mycket fina bilder. Så idag blev det ödehuset som jag flera gånger har passerat på väg till jobbet när jag tar "glidarvägen" till Trollhättan.  
Har under en längre tid trott att min våran kamera är dålig och ger oskärpa. Men i dag tog jag mig en ordentlig titt och bilderna i Aperture är knivskarpa. Blogspot förminskar bilderna på ett inte så snällt sätt verkar det som. Kanske dags att byta bloggportal ?

/Lars  









3 kommentarer:

  1. Blogger (Google+) redigerar också bilderna - automatiskt - numera. Du får gå in inställningarna och bocka av på ett par ställen för att den inte ska göra det - och sedan; Voila, så fungerar det som det alltid har gjort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar
      Men hittar inte vart i inställningarna jag ska ändra. Hittar inget som passar. Mvh Lars

      Radera
  2. Där har jag också stannat ett par gånger :-)

    Kanske lägga in bilderna på flickr.com och låta flickr sköta "förminskningen", jag tycker de hanterar det bra. Du lägger upp en bild hos dem, så stor du vill (du har en terrabyte fritt). Sedan kan du kopiera in en färdig bildkod från just den bilden och klistra in till blogger i ditt inlägg. Färdiga storlekar är ex. 800px 1024px bredd.

    SvaraRadera