onsdag 9 maj 2012

Lenco L75

Så tog jag mig en tur till storstaden för att införskaffa mig en lödpenna. Jag hade köpt en Lenco L75 (har redan en) på auktion utanför Grästorp får några veckor sedan till en fantastisk summa av 100 svenska riksdaler. 
Lencon har en kontakt som heter DIN (Deutsches Institut für Normung) och i dagens norm är det RCA kontakt som gäller. Ägaren innan mig hade klippt av sladden till förstärkare och bonnläppskopplat RCA sladden  vilket lät dåligt och knastrigt.
Efter flera omlödningar, frustration, tankeverksamhet, uppgivenhet och pauser så löste det sig till slut och nu kan vi lyssna på vinylskivor både uppe och nere i huset. Det är vad jag kallar fantastiskt.

/Lars




2 kommentarer:

  1. Lenco är väl en klassiker. Vad jag minns ganska lovordad och relativt vanlig hos dem som ville ta steget upp från den vanliga Dux eller Luxor stereon till mer seriöst musiklyssnande.

    SvaraRadera
  2. ... och det som är fantastiskt är att för en liten peng kan man få både välljud och en högerfot som stampar höger fot för folk vet inte att det är ett fantastiskt ljud som döljer sig i "70talslådan"

    SvaraRadera