lördag 21 april 2012

Väcka våren

När vi förra helgen bar ut plank från förrådet ovanpå hönshuset så satt det svarta fjärilar på flera brädor. I min min ovisshet om vad de var för filurer så det var föga tveksamt att de var vid liv. Men jag lade brädorna lite försiktigt åt sidan så inte fjärilarna skulle ta skada. Efter en stund var en fjäril borta. Jag beskyllde katten Iris som strök sig runt mina ben. Efter ännu en stund såg jag en annan fjäril flyga i min närhet, men det var ju en påfågelögefjäril. Det slog mig dock efter en stund att det var samma fjäril som i vårsolen vaknat till liv! Sedan fick vi beskåda ytterligare en som vaknade till liv. Vilken föreställning!

/Johanna




3 kommentarer:

  1. Våren är ändå här, inte kan fjärilen ta fel. Men känsliga ögon på vacker landsbygd blir upplevlserna av naturens under ett dagligt äventyr.
    LA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fantastiskt skrivet LA! Så sant, så vackert!

      Radera
  2. Johanna, vilken fantastisk naturupplevelse du har fått uppleva och chansen att dokumentera. Bilderna talar för sig själva. Jag blir alldeles varm i hjärtat!

    SvaraRadera