lördag 28 juni 2014

Röda bär

Vi hittade några jordgubbsplantor mitt i det det höga gräset bakom vårt hus. För att de inte skulle glömmas av eller ätas upp av de dumma sniglarna så grävde jag upp dem och så byggdes det några små lådor av spillvirke som tillfällig förvaring tills det blir ett ordentligt jordgubbsland. Vilket kanske blir nästa år eller så. Sen fick jag för två år sedan några små smultronplantor av min kompis Lotta som då fick komma i en stor zinkbalja. Dessa har förökat sig och ger nu en "större" skörd av säkert 30 st smultron som man stoppar in i mun i ett nafs och ser till att njuta allt vad man förmår. 

I övrigt så har vi inga grönsaks- eller potatisland i år. Energin läggs på det som växer utan större ansträngning från oss, såsom äpplen, vinbär, hallon, krusbär och fläder. Planen på sikt är ju att ha lite större land som förser oss med godsaker till vardags och fest. Allt har sin tid (även om man ibland blir otålig...).

/Johanna




1 kommentar:

  1. Mina smultron har en historia! När jag var ca 10 år fick jag en smultronplanta på en handelsträdgård uppe på Hallandsåsen. Denna planterades och vårdades ömmt i vår trädgård av hela familjen L. Plantans sticklingar har fått flytta med mig till mina olika boenden. De har trivts överallt och alltid givit goda skördar. Nu växer de som ogräs i min pallkrage där de skulle samsas med andra växer men det gör inget och det kommer förbli så... Nu äter Lily av dem med god aptit. Dock kallar hon dem jordgubbar för smultron är för svårt att säga...
    Härligt att de trivs hos er med, de oroade mig inte då jag vet att de är i goda händer!
    Njut av de härligt röda oxh söta bären!

    SvaraRadera