måndag 23 juni 2014

Första gången

Både jag och Lars älskar flädersaft, det blir ju dock nästan alltid köpesaft om man inte har någon fin när och kär som skänker en flaska hemmagjord flädersaft. Jag tänkt i flera år att jag skall göra egen saft, men aldrig kommit till skott. Men i år blev det gjort! Tack vare våra fina grannar som har flera buskar där jag fick nalla de blommor jag behövde. Så en kväll i veckan tog jag en korg och sax och några timmar senare stod saften i kylskåpet. Nu är den klar och jag känner mig nöjd, Lars gav den betyget -smakar som köpesaft! Vilket tydligen var ett bra betyg. Och jag tänker på farmor som gjorde flädersaft som man drack till hennes sju sorters kakor, ofta var den spädd för lite så den var sur så det drog i kinderna. Men ack så god.

/Johanna






2 kommentarer:

  1. Jag blev så inspirerad av dig Johanna igår. Så nu har jag gjort flädersorbet, dock på köpesaft men ekologisk. En kardemummakaka är precis uttagen ur ugnen så snart blir det varm kaka och mjölk....mums... Tack för dig....

    SvaraRadera
  2. Tack för dig min fina Lottapotta!

    SvaraRadera