söndag 16 mars 2014

Rivning av skorsten Del 1.

Vi funderade länge och vände och vred på det men kom fram till att skorsten skulle tas ner. Skulle vi ha kvar den skulle vi få göra om en hel del konstruktionsmässigt i snickeriet relaterat till brandskydd osv om vi ville elda i den i framtiden. Jag fick fundera ett tag innan jag kom på hur vi skulle ta ner skorstenen. Att börja på toppen och slå bort murbruket var inte att tänka på då det skulle var allt för farligt. Men iden som jag fick var att ta ett kraftigt rep och en planka bakom murstocken och sedan dra ner det med traktor. Vår snälla granne kom till undsättning  med traktor och det hela var över på ca 1 min. Det var nog tur att vi tog den för när jag var uppe och kände på skorstenen så var den inte alls stabil. 

/Lars 
Ps Längs ner finns en länk till en liten video på rivningen.








    http://youtu.be/acs294lnKjA
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar