fredag 3 maj 2013

Kockums

Jag har haft en period då jag var helsåld på Kockums fina saker och alla små olika prytlar rörde mitt samlarhjärta och fick följa med mig hem. Jag är fortfarande såld på dom men utökar inte min samlig i samma takt. Gör mig faktiskt av med några delar jag har flera av på vår bloppis.

Från Wikipedia: Tillverkningen startade under den senare delen av 1800-talet och man framställde emaljerat plåtgods, företrädesvis husgeråd som handfat, kannor, hinkar, men även sjukhusutrustning som bäcken, skålar med mera. Fabriken upplevde sin storhetstid på 1930-talet. Konkurrensen från plasten blev till slut för svår för emaljeringsverket. Den sista varan som tillverkades var stekgrytan på 1970-talet.

Konkurrerades ut av plasten, blä tycker jag om det.

/Johanna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar