lördag 28 januari 2012

Karamellhuset

I min uppväxtskog fanns bredvid vårt hus en gammalt hus som tidigare var bostad och jag tror även var Karamellfabrik. Det har alltid för oss använts som verkstad och förråd. 
 Så i dag tog jag mig en tur hemåt till skogarna i Norra Skaraborg för att hälsa på biologin och verkligen ta mig en titt på den lilla stugan som jag lekt så mycket i utan att egentligen reflektera på huset i sig. På undervåningen är det bara ett stort rum som vi verkstad men på ovanvåningen har det varit boningsdel, två rum vilket ett av dem är orört, vad gäller tapet och gjutjärnsugn. Ett glädjerus gick genom kroppen när jag såg dessa ting. Tapeten med dess vackra blommönster i stark kontrast till ugnen som är färdigeldad sedan länge. Att mitt föräldrarhem innehar så vacker historia är fantastiskt. I hemmets vrå tog jag fram min Husqvarna bok (Kokspisar och Kaminer 1897-1952)och visst fanns kaminen där, Husqvarna No 18 tillverkades 1910 ock kostade då 53:- kr enligt boken. 

/Lars


I hemmets vrå 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar