måndag 8 juni 2020

Ett växthus växer fram

Ibland gör jag projekt som jag inte alltid färdigställer utan det är resan och tänkandet på vägen som är intressantast. Men detta projektet kände jag att jag verkligen ville färdigställa. Vi har ju ändå pratat om det i flera år och haft det som en dröm. Kanske inte i denna storleken eller dess enkelhet men ett växthus har alltid funnits som en skimrande dröm att vi ska ha.
Så helt plötsligt fick jag för mig att bygga ett växthus av virke och delar som var över från annat. Fönstren hade vi fått av grannen då de hade tänkt att kastade dem eftersom de var utom räddning och på enklaste sätt började jag att bygga en ram runt alla fönsterna och sedan skrapade bort färgen. Efter det gjorde jag en stor ram för framsidan där vi kan ta bort två fönster och komma lättillgängligt in i växthuset. Efter det byggde jag en grund som fönsterna kunde stå på. Denna grävde jag ner en bit i marken så växterna kom ner lite under gräskanten för bästa värmen då växthuset har en del glipor. 
Det tog sin tid att bygga och det blev varken vackert, rakt eller fullfunktionellt på en gång men det är ändå vårt första växthus som säkert kommer  fylla sin funktion under några år. Jag har i vartfall skapat något och det känns som det viktigaste för stunden. 

/Lars 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar