onsdag 18 september 2013

Conserton med en bit Lenco

En arbetskamrat till mig vet att jag gillar gammal teknik och vinylspelare. Så en dag fick jag denna klump. Enligt nätet var Conserton  ett svenskt företag som bildades 1922 som sedan köptes upp av Philips. Jag var inte först  jätteförtjust då jag såg att armen var trasig, men sen såg jag vilket märke skivspelaren var av, LENCO!!!  Allt blev genast mycket intressantare då jag är ett stort Lencofan. Denna skivspelaren är för att spela 7" alltså singlar. Jag har inte öppnat upp den än då jag inte har tid för all renovering men av den snabba titten jag gjorde så kan det vara så att även denna är driven av mellanlager och inte av rem. Tanken jag har fått med denna maskin är att plocka ut Lencodelen och göra en egen trälåda till den samt att byta till en Lenco tonarm som jag har liggandes. Helt perfekt att använda till min lilla 7" samling.

/Lars








1 kommentar: