måndag 15 april 2013

Blaupunkt, Paris

Precis när vi flyttade till Ekelund och vi var i full gång med att röja ut allt skräp i snickeriet så hittade jag en gammal radio av märket Blaupunkt, Paris.  Jag tyckte att den var vacker så jag ställde den i ett skåp längst in i snickeriet. Häromdagen  när jag inte hade något att göra så föll tankarna på den gamla radio. Jag tyckte det var dags att se om den fungerade. Jag tänkte att det är säkert mycket damm i den så  det är bäst att dammsuga rent apparaten. Jag öppnade baksidan och till min förvåning så var detta en gammal rörradio. Hurra Hurra vad spännande. Efter dammsugningen sprayade jag med teknikspray, bytte kontakt och med lite rädsla stoppade jag in kontakten i eluttaget. Knäpptyst. Men så efter en stund kom ljudet fram lite sprakigt men med lite rattande så spreds P3:s radiovåger ut i snickeriet. Det låter ju lite extra bra, för efter lite googling så tror jag att radion är från 1965. 

/Lars








2 kommentarer:

  1. Fin radio, den verkar vara i bra yttre skick.
    Under värdelöst vetande så fanns även bilstereo med namnet Blaupunkt Paris, modellen fanns i vart fall slutet av 70-talet, kanske namnet återkom i nyare Blaupunkt bilstereo också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Jag såg också det när jag googlade namnet på radion. Ska se till att rengöra radion och placera den i köket.
      Tack för kommentar

      Radera