tisdag 11 april 2017

Att bygga för sig själv.

När vi byggde biboden och garaget så rev vu ut alla hö och sågspån som låg på övervåningen, då upptäckte vi gammal vattenskada på fyra av bjälkarna i ena kanten mot taket. Detta var en gammal vattenläcka som troligen orsakat detta och taket var efter det lagat av tidigare ägare. De är fortfarande i bärande skicka men fyra är lite dåliga och två av dem behövdes verkligen bytas. Dessa bjälkar är nog minst 3 tum 6, om inte mer. Men när jag rev ut golvet så sparade vi de bjälkar som fortfarande var i bra skick och dessa hade samma mått som de i taket. Tanken var att sätta dem parallellt med de gamla bjälkarna och fästa dem med fransk skruv. Då avlastar de de gamla bjälkarna samt att det blir väldigt stabilt. Men hur skulle jag då få upp dem?
 Även om jag är stark så fanns det inte på kartan att ta de under armen och upp på stegen. Men så kom jag på att jag fått av Bengt en travers (tror jag det kallas) som jag då fäste i bjälkarna allra längst upp i taket. Sen var jag över hos granne och lånade lite band. Sen var det bara att börja hissa upp dem. När de väl var på plats, satte jag en ett par skruvar i vardera ände så jag fick bort bandet runt bjälken. Sen så ska jag fästa dem ordentligt med ett gäng franska skruvar. 
Jag har börjat inse att det är viktigt att skapa och göra saker själv för att själen ska må bra. Det är ett grundfundament som människor har börjat glömma av. Att bygga för sig själv.

/Lars 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar