tisdag 23 september 2014

Limfärg

I fredags i förra veckan så målade jag putsen bakom vår kamin. Vi köpte krita och lim till färgen när vi var på Gyllenhaks byggnadsvård sist. Limfärg ska man inte måla med när det är för varmt så det passade utmärkt att måla nu när hösten är här. Efter en stunds grubblade över alla de recept som finns på nätet kände jag att det fick bära eller brista så jag blandade ihop färgen (kritan skall stå i blöt under natten) och målade putsen. Limfärg skall målas vått i vått och när den torkade så var den flammigt vit. Men nu några dagar senare är färgen jämn och jag är nöjd! Några har tyckt att putsen inte skall målas utan att den skall få behålla sitt "ruffa" utseende men känslan jag hade var att kaminen skulle komma fram finare, vilket jag nu också tycker att den gör.

/Johanna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar